
Zakupy przez internet wybiera już 79% internautów. Jak jest z e-grocery? [RAPORT]
- Kategoria
- aktualności
Spis treści
Sklepy internetowe wybiera już 79% internautów. Zachęca ich przede wszystkim dostępność 24 godziny na dobę, brak konieczności jechania do sklepu i niższe ceny. Produkty spożywcze kupuje w ten sposób 44% internautów. Czego jeszcze dowiadujemy się z raportu „E-commerce w Polsce 2023”?
Tegoroczna edycja raportu firmy Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska potwierdziła rosnące zainteresowanie Polaków zakupami online. Po raz pierwszy autorzy zwrócili uwagę też na social i live commerce, czyli zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych.
E-commerce oczami internautów
Zakupy przez internet cieszą się wśród polskich internautów bardzo dobrą opinią. Większość uważa, że online jest wygodniej, prościej i taniej. Ceny w sklepach internetowych są postrzegane jako atrakcyjniejsze niż w sklepach stacjonarnych – przeczytamy w raporcie.
Konsumentów do sklepów online przyciąga całodobowość, wygoda i szeroki asortyment. Motywujące są też specjalne promocje, oferta darmowej dostawy i kody rabatowe.
Chcesz kupować taniej? Sprawdź nasze kody rabatowe
Zakupy spożywcze przez internet
Najczęściej kupowaną przez internet kategoriami produktów były odzież, dodatki i akcesoria, obuwie oraz kosmetyki i perfumy. Produkty spożywcze uplasowały się dopiero na 10 miejscu. Przed nimi znalazły się między innymi produkty farmaceutyczne i posiłki z restauracji (np. Uber Eats, Pyszne.pl).
Jak to jest z tym e-grocery? Do kupowania artykułów spożywczych przez internet w ciągu ostatnich 12 miesięcy przyznało się 44% osób badanych. Pewna grupa internautów decydowała się też na zakup cateringów dietetycznych (8%), ale była to najmniej popularna kategoria.
Znajomość serwisów e-grocery
44% internautów zadeklarowało, że kupili kiedyś jakiś produkt spożywczy przez internet. Jakie marki serwisów e-grocery byli w stanie sobie przypomnieć?
źródło: „E-commerce w Polsce 2023”, Gemius we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu oraz IAB Polska
Na pierwszym miejscu uplasowała się platforma marketplace. Najwięcej użytkowników podała Allegro jako znany im serwis internetowy sprzedający artykuły spożywcze.
Jaki jest najlepszy spożywczy sklep internetowy? Sprawdźcie w naszym rankingu!
Sklepy hybrydowe w czołówce
W pierwszej trójce najbardziej znanych internetowych sklepów spożywczych pojawiły się dwie hybrydy (czyli sklepy działające zarówno stacjonarnie, jak i online).
10% badanych wskazało Auchan jako znany im sklep internetowy, a 9% Lidla. Na 5 pozycji uplasował się Carrefour również z 9% spontanicznej znajomości marki. W zestawieniu pojawiły się też: Selgros, Kaufland, Żabka, Tesco, Stokrotka, Leclerc, Spar i Netto. Ich znajomość wynosiła jednak zaledwie około 1-2%
Frisco i Barbora: Najbardziej znane serwisy e-grocery
Jak wyglądała znajomość serwisów zajmujących się wyłącznie zakupami spożywczymi online? Najwięcej osób wskazywało na Frisco, które znalazło się na czwartym miejscu w klasyfikacji – zaraz za Auchan i Lidlem.
Kolejnym znanym e-sklepem okazała się Barbora. Z pamięci przywołało ją 4% internautów. Około 1% badanych wymieniło również Bee, Polskikoszyk i Dodomku.pl.
Aplikacje q-commerce: Glovo, Lisek i Uber Eats
Wśród wymienianych przez badanych aplikacji z ekspresową dostawą znalazły się 3 firmy. Najlepiej poradziło sobie Glovo, które wskazało 6% osób. Lisek.App i Uber Eats pojawiły się natomiast w wypowiedziach zaledwie 1% internautów.
Dowiedz się więcej o rynku q-commerce w Polsce
W kategorii e-grocery wciąż przoduje Allegro (przeczytasz o tym więcej tutaj). Aplikacje q-commerce na razie starają się gonić sklepy znane ze swojej stacjonarnej działalności i supermarkety internetowe. Myślicie, że w najbliższym czasie coś może się zmienić?
- Tagi
- e-commerce
- e-grocery
- raporty

Najnowsze artykuły
Komentarze użytkowników
(2)Marlena
Ja to w zasadzie wszystko juz kupuje przez internet. Super opcja, nie trzeba się użerać
Wojtel
Nic dziwnego ze chętnych przybywa. To bardzo ułatwia życie i pomaga oszczędzić czas.
Dodaj komentarz