Wzrost cen a dynamika sprzedaży online: E-grocery wciąż na plus


19.09.2023
Julia Walczak
1
ostatnia aktualizacja: 20.09.2023

Spis treści

  1. Rośnie cena koszyka zakupowego
  2. Inflacja napędza e-grocery
  3. Tradycyjne marki też odnajdują się w e-handlu
  4. Prognoza rozwoju e-grocery

Jak wynika z najnowszego odczytu GUS, dynamika sprzedaży spada kolejny miesiąc z rzędu. Negatywny trend nie dotyka jednak segmentu e-grocery – przekonuje Stuart. Zakupy spożywcze przez internet robimy częściej i nie boimy się na nie wydawać więcej. 

Platforma logistyczna Stuart udostępniła dane związane z nawykami zakupowymi Polaków. Coraz częściej wybieramy e-handel. W internecie szukamy niższych cen, promocji i możliwości porównania ofert.

Rośnie cena koszyka zakupowego

Według wstępnych danych GUS inflacja w sierpniu 2023 roku wyniosła 10,8%. Jak podaje ASM Sales Force Agency średnia wartość koszyka zakupowego przekroczyła barierę 300zł, a za podstawowe produkty płacimy aż 20% więcej niż przed rokiem.

Teoretycznie najdrożej jest w e-grocery, a najtaniej w dyskontach. Jednak mimo wzrostu cen dynamika sprzedaży internetowej rośnie. Słabnąca w innych sektorach konsumpcja nie ma wpływu na ten segment e-handlu. Dlaczego? Prawdopodobnie ze względu na wygodę i różnorodne promocje dostępne w sieci.

Walcz z inflacją kodami rabatowymi. Sprawdź co mamy w arsenale!

źródło: ASM Salesforce Agency

Inflacja napędza e-grocery

Inflacja zmusza przeciętnego konsumenta do zwracania większej uwagi nie na to co, ale za ile kupuje. Według Adyen Retail Report 2023: 47% konsumentów poświęca teraz więcej czasu na szukanie w internecie najlepszych okazji i promocji. Zdaniem ekspertów to właśnie inflacja przyczynia się do tak dynamicznego wzrostu zainteresowania zakupami spożywczymi online.

Z drugiej strony Stuart pokazuje też, że jesteśmy gotowi wydawać więcej na zakupy przez internet. Na wzrost cen koszyka ma wpływ szeroki wybór towarów z asortymentu i szybka dostawa pod drzwi. Mimo powszechnego trendu oszczędzania chętnie dopłacamy za taką wygodę.

Porównujemy ceny w internetowych sklepach spożywczych. Gdzie jest najtaniej?

Tradycyjne marki też odnajdują się w e-handlu

Sprzedaż internetową prowadzą nie tylko firmy, które się w tym specjalizują, ale również popularne marki takie jak np. Społem, Biedronka czy Auchan. Często osiągają to dzięki współpracy z platformami logistycznymi takimi jak Stuart (w przypadku Społem) albo Glovo (w przypadku Biedronki).

Dowiedz się na czym polega BIEK, zakupy z dostawą z Biedronki

Przeniesienie sprzedaży na stronę WWW lub do aplikacji to strategia radzenia sobie w nowej rzeczywistości i reakcja na potrzeby rynku. Stacjonarne sklepy spożywcze mają dzięki temu szansę na dotarcie do większej grupy klientów.

Prognoza rozwoju e-grocery

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dziś już co ósmy internauta i jednocześnie co trzeci e-kupujący regularnie dokonuje zakupów spożywczych w sieci. Można się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości ten odsetek jeszcze bardziej się zwiększy.

Przeczytaj więcej o rynku e-grocery w Polsce

– Według prognoz PwC, rynek sprzedaży produktów spożywczych online w najbliższych trzech latach będzie się rozwijał w tempie ok. 40 proc. rocznie, co w 2026 roku przełoży się na ponad 1/10 całkowitej wartości e-commerce nad Wisłą. W tym konkurencyjnym środowisku z roku na rok będzie coraz mniej miejsca dla nowych graczy. Aby się wyróżnić, trzeba będzie zadbać nie tylko o atrakcyjną cenę, ale i w pełni pozytywne całościowe doświadczenie zakupowe klienta, obejmujące także proces szybkiej, bezproblemowej dostawy – wskazuje Agnieszka Majewska, General Manager w firmie Stuart.

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(1)

Franek

Ja i tak jestem zwolennikiem stacjonarnych zakupów