Too Good To Go przeciwko marnowaniu żywności. Raport z działalności za 2022 rok


07.07.2023
Julia Walczak
2
ostatnia aktualizacja: 07.07.2023

Spis treści

  1. Walka z marnowaniem żywności
  2. Jak działa aplikacja Too Good To Go?
  3. Prawie 79 milionów posiłków uratowanych w 2022 roku
  4. Food Memo w Too Good To Go
  5. Współpraca sieci Carefour z Too Good To Go
  6. Too Good To Go – plany na 2023 rok

Europejski rynek gastronomiczny jest odpowiedzialny za marnowanie około 14 ton żywności rocznie. Firma Too Good To Go podejmuje walkę z tym szkodliwym fenomenem. Co udało się osiągnąć popularnej aplikacji w 2022 roku?

Walka z marnowaniem żywności

Jak podaje WWF na całym świecie marnuje się około 40% żywności. Statystyczny Polak wyrzuca około 247 kg jedzenia rocznie (Polski Instytut Ekonomiczny). W tym samym czasie 1 na 9 osób idzie spać głodna (FAO, 2022).

„W obliczu globalnych problemów zamiast spasować, podwoiliśmy stawkę. Mamy bowiem ważną misję: chcemy inspirować i wspierać wszystkich we wspólnych działaniach przeciwko marnowaniu żywności.” – pisze Mette Lykke, CEO Too Good To Go, we wstępie do raportu „Impact Report 2022”.

Jak działa aplikacja Too Good To Go?

Too Good To Go to aplikacja zakupowa, która pozwala firmom na sprzedaż nadwyżek żywności, a konsumentom na kupowanie jedzenia w atrakcyjnych cenach. Produkty, którym niedługo kończy się termin przydatności albo nie zostały sprzedane danego dnia, ale nadają się do spożycia, nie muszą być dzięki temu wyrzucane. Korzystają na tym wszyscy! Detaliści mogą zminimalizować koszty nadwyżek, a klienci zakupić żywność za nawet 1/3 pierwotnej ceny.

Użytkownik aplikacji może zarezerwować dostępną „paczkę niespodziankę” z wybranego punktu gastronomicznego. To co znajdzie się w środku jest tajemnicą. Dostajemy jedynie informację o aktualnym koszcie paczki i szacowanej cenie pierwotnej otrzymywanych produktów. Firmy mogą umieścić też notatkę o ewentualnych alergenach. Po zarezerwowaniu paczki konsument może ją odebrać w wybranym punkcie w konkretnym przedziale czasowym. Następnie pozostaje tylko delektować się zakupionymi posiłkami. Uratowane jedzenie zawsze smakuje lepiej!

Zobacz także:

Żabka wdraża zrównoważone rozwiązania dzięki pożyczce EBOiR

Prawie 79 milionów posiłków uratowanych w 2022 roku

2022 rok to dla Too Good To Go rok ogromnych liczb! Aplikacja powitała 20 milionów nowych użytkowników i zaczęła współpracę z ponad 80 tysiącami nowych sklepów.

Od 2016 roku dzięki aplikacji Too Good To Go uratowano prawie 200 milionów posiłków. W 2022 roku było ich aż 78 873 299 – czyli 50% więcej niż w roku poprzednim. Jak pisze firma w raporcie „Taką ilością jedzenia dałoby się ugościć na obiedzie całą ludność Wielkiej Brytanii, a zostałoby jeszcze tyle, że można by zaprosić wszystkich mieszkańców Belgii!”

Food Memo w Too Good To Go

Złe zarządzanie zapasami i terminami przydatności to poważny problem handlu detalicznego. Dokłada pracownikom niepotrzebnej pracy i przyczynia się do marnowania żywności.

Żeby pomóc detalistom w produktywnym zarządzaniu w listopadzie ubiegłego roku firma przejęła francuski startup CodoBene, który jest odpowiedzialny za stworzenie Food Memo. To oprogramowanie, które pomaga sklepom spożywczym w digitalizacji i zarządzaniu. Pozwala na dokładne śledzenie dat ważności produktów, podpowiada jakie działania należy podjąć i umożliwia pracownikom natychmiastowe drukowanie cen z obniżkami.

Zobacz także:

Profile rodzinne są już dostępne w Uber Eats!

Współpraca sieci Carefour z Too Good To Go

Jednym z kluczowych klientów Too Good To Go jest sieć Carrefour. W Europie detalista posiada prawie 6 tysięcy sklepów aktywnych w aplikacji Too Good To Go. Dzięki współpracy z Carrefour udało się już uratować 10 milionów posiłków we Francji, Belgii, Polsce, Włochach i Hiszpanii.

Co możemy znaleźć w paczkach-niespodziankach od Carrefour?

Najczęściej w paczkach znajdziemy mix produktów różnego rodzaju. Mogą to być:

  • owoce i warzywa
  • pieczywo
  • pakowane wędliny
  • produkty wegetariańskie (np. tofu i pasty kanapkowe)
  • produkty „ready to eat” – kanapki, ciastka, gotowe produkty

Too Good To Go – plany na 2023 rok

2022 był dla Too Good To Go bardzo pracowity. Jakie plany na przyszłość ma firma? Głównym celem firmy pozostaje zmniejszenie marnotrawienia żywności o 50% do 2030 roku (zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju ONZ).

„Rozszerzanie naszej oferty produktowej, aby stać się miejscem kompleksowej obsługi dla kluczowych klientów. Chcemy wspomóc w ich wysiłkach na rzecz całkowitego wyeliminowania marnotrawienia żywności. Ponadto, zamknięcie roku z zyskiem, aby udowodnić, że nasz model jest zrównoważony finansowo i że biznes, a także wpływ na środowisko naprawdę mogą iść w parze” – odpowiada na pytanie o przyszłość Mette Lykke, CEO Too Good To Go.

 

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(2)

Photopolis

Jestem zachwycony, że trafiłem na tę stronę . Wielu osobom wydaje się, że mają odpowiednią wiedzę na opisywany temat, ale zazwyczaj tak nie jest. Stąd też moje miłe zaskoczenie. Chciałbym wyrazić uznanie za Twoje działania. Będę polecał to miejsce i częściej odwiedzał, aby poczytać nowe rzeczy.