Dyskont, supermarket, hipermarket. Jakie są rodzaje sklepów?


04.12.2023
Julia Walczak
1
ostatnia aktualizacja: 12.02.2024

Spis treści

  1. Rodzaje sklepów
  2. Dyskont: Co to jest za sklep?
  3. Supermarket a dyskont: Jaka jest różnica?
  4. Supermarket a hipermarket: Najważniejsze różnice

Na rynku znajduje się wiele rodzajów sklepów spożywczych. Na codzienne zakupy wybieramy się najczęściej do dyskontów, supermarketów lub hipermarketów. Czym się od siebie różnią? 

Rodzaje sklepów

Rodzaje sklepów spożywczych można dzielić na wiele różnych sposobów. Jednym z nich jest podział na formaty tradycyjne i nowoczesne. Rynek artykułów szybkozbywalnych (FMCG) to nie tylko dyskonty, supermarkety czy hipermarkety, ale także niewielkie, niezależne punkty handlowe czy targi.

Do tradycyjnych sklepów spożywczych zaliczamy: sklepy specjalistyczne, targowiska, niezależne sklepy spożywcze i kioski. Tego rodzaju sklepy wciąż mają swoich zwolenników, ale powoli gasną w świetle popularności dużych i zorganizowanych sieci handlowych.

Jakie są najlepsze internetowe supermarkety? Sprawdź w rankingu

Dyskont a supermarket, hipermarket a supermarket: Czym się różnią?

Supermarket, hipermarket i dyskont różnią się od siebie pod wieloma względami. Jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy rozróżnianiu rodzajów sklepów jest ich powierzchnia. Najmniejsze z tego zestawienia są dyskonty (z założenia ich powierzchnia nie przekracza 1000 m2). Supermarkety to sklepy, których powierzchnia nie przekracza 2 500 m2, a hipermarkety są jeszcze większe.

Czym jeszcze różni się hipermarket od supermarketu czy dyskontu? Asortymentem i cenami. Hipermarkety (również ze względu na swoją powierzchnię) słyną z najszerszego asortymentu i to nie tylko produktów spożywczych, ale też produktów przemysłowych. Dyskonty skupiają się natomiast przede wszystkim na zapewnianiu klientom jak najniższych cen.

Kupuj taniej z kodami rabatowymi

Dyskont: Co to jest za sklep?

Co to jest dyskont? To sklep samoobsługowy, które sprzedaje towar w ograniczonym asortymencie po stosunkowo niskich cenach. Tego rodzaju sklepy charakteryzuje spory udział marek własnych w ofercie (nawet ponad 50%). Swój asortyment ograniczają zwykle do produktów pierwszej potrzeby.

Dyskonty bardzo dobrze odnalazły się na polskim rynku sklepów spożywczych i wciąż zyskują na popularności. To w dużym stopniu efekt dynamicznej ekspansji Biedronki i intensywnie prowadzonej przez sieć wojnie cenowej.

Zobacz gazetkę Biedronki i oszczędzaj

Dyskonty: Co oferują?

Dlaczego dyskonty wciąż zyskują na popularności? Co przyciąga do nich klientów? Przede wszystkim ceny, ale również wygoda i innowacyjne podejście do klienta. Dyskonty są sklepami średniej wielkości, dlatego mogą być usytuowane bliżej centrum, w miejscach dogodnych dla mieszkańców (w przeciwieństwie do hipermarketów, które zwykle znajdują się na obrzeżach miasta).

Niskie ceny to wciąż najważniejszy czynnik, który przyciąga klientów do dyskontów. Takie obniżki są możliwe dzięki niskokosztowemu modelowi działalności i dużym udziale marek własnych w asortymencie sklepu. Są zazwyczaj bardziej dostępne cenowo, a nierzadko nie odbiegają jakością od ich markowych odpowiedników.

Jakie są dyskonty w Polsce?

W Polsce na miano dyskontów zasługują cztery sieci sklepów: wspominana już Biedronka, Lidl, Netto i Aldi. Warto jednak wspomnieć, że w ostatnich latach dyskonty zaczęły ewoluować w stronę formatu supermarketu przez co coraz trudniej odróżnić te dwa rodzaje sklepów. Intensywna konkurencja doprowadziła do tego, że sklepy dyskontowe zaczęły poprawiać wystrój wnętrz i wprowadzać do oferty coraz szersze gamy produktów.

Jak działa aplikacja Lidl Plus? Dowiedz się co możesz z nią zyskać

Supermarket a dyskont: Jaka jest różnica?

Supermarket to wielkoformatowy sklep samoobsługowy oferujący produkty szybkozbywalne (spożywcze, chemię, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego itd.), ale też produkty przemysłowe czy odzież. Słynie z szerokiego asortymentu (od 5 do 10 tysięcy różnych produktów dostępnych w sklepie).

Supermarkety są z reguły większe niż dyskonty (od 400 m2 do 2,5 tys. m2). Może się jednak zdarzyć, że niektóre z nich będą podobnej wielkości. W supermarketach duży nacisk stawia się na estetykę, różnorodność produktów, ale też konkurencyjne ceny. Sklepy tego rodzaju również chętnie korzystają z różnych akcji promocyjnych i obniżek cenowych. Oferują również swoje gazetki.

Polskie supermarkety: Które to sklepy?

Wśród najbardziej znanych supermarketów w Polsce znajdują się takie sieci jak: Dino, POLOmarket, Spar, Stokrotka czy Intermarche.

Większość supermarketów w Polsce działa w modelu franczyzowym. Działalność gospodarczą pod szyldem sieci prowadzą w tym przypadku osoby prywatne. Przedsiębiorca działa we własnym imieniu, ale zgodnie z zasadami ustalonymi przez franczyzodawcę.

Supermarket a hipermarket: Najważniejsze różnice

Czym różnią się dwa omówione już formaty sklepów od hipermarketu? Hipermarket to największy rodzaj sklepu spożywczego, jego powierzchnia osiąga nawet do  22000 m2. Sprzedaż obejmuje w nich szeroką ofertę produktów spożywczych i niespożywczych. Ilość sprzedawanych produktów jest dużo większa niż w supermarketach.

Sprawdź też gazetki promocyjne innych sieci sklepów spożywczych

W hipermarketach całe alejki sklepowe są najczęściej przeznaczone na konkretne kategorie produktów. Zwykle są umiejscowione na obrzeżach miasta (ze względu na swoją wielkość) i ciężko do nich dojechać w inny sposób niż samochodem. Z uwagi na lokalizację hipermarkety posiadają zwykle parkingi na co najmniej 1000 miejsc.

Hipermarkety w Polsce: Lista sklepów

Które sklepy są hipermarketami? Ten rynek jest zdominowany przede wszystkim przez firmy zagraniczne. Można wśród nich wymienić takie sieci sklepów jak: Auchan, Carrefour, Kaufland i E.Leclerc.

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(1)

Michal

Serio trzeba o tym pisać?