Raport Uber Direct: Gen Z jest w stanie zapłacić więcej za ekspresową dostawę


15.04.2024
Julia Walczak
0
ostatnia aktualizacja: 15.04.2024

Spis treści

  1. Gen Z, millenialsi, gen X i baby boomers: Czego oczekują od dostaw?
  2. Q-commerce przyszłością?

Gen Z i millenialsi wybierają komfort ponad cenę – wynika z najnowszego raportu Uber Direct dotyczącego preferencji konsumentów kupujących online. Młodszym pokoleniom zależy na dostawie jeszcze tego samego dnia i są w stanie za nią dopłacić. 

Badanie Uber Delivery było przeprowadzone w Wielkiej Brytanii w trakcie wyżu zakupowego od 28 listopada do 5 grudnia 2023 roku (w okolicy czarnego piątku). W ankiecie wzięło udział 2014 konsumentów z różnych generacji.

Gen Z, millenialsi, gen X i baby boomers: Czego oczekują od dostaw?

„Naszą kluczową obserwacją z tego badania są różnice w podejściu do opcji dostawy w zależności od wieku konsumenta i kategorii produktu. Zainteresowanie dostawą na żądanie i dostawą tego samego dnia jest bardzo duże we wszystkich kategoriach, ale ogromne w przypadku produktów takich jak leki dostępne bez recepty.” – powiedziała  Caroline Varga, dyrektor Uber Direct na Wielką Brytanię i Irlandię.

„Jest również jasne, że młodsze grupy wiekowe, w szczególności pokolenie Z i millenialsi, są skłonne zapłacić dodatkowo za tę usługę, dlatego sprzedawcy detaliczni, którzy chcą usprawnić podróż klienta, muszą zacząć uwzględniać te preferencje” – dodała.

Zobacz jak działa Uber One. To nowy model subskrypcji

Wszyscy chcą dostaw na już. Młodsi są w stanie nawet dopłacić

Raport Ubera pokazał, że współcześni konsumenci chcą, żeby zakupy z dostawą były dostosowane do ich szybkiego tempa życia. Ekspresowe dostawy są szczególnie istotne dla osób młodszych. Aż 96% badanych w wieku 18-26 lat (gen Z) stwierdziło, że dostawa tego samego dnia jest dla nich istotna, a 69% jest w stanie zapłacić dodatkowo za taką usługę.

Dostawa tego samego dnia jest uważana za potrzebną przez wszystkie generacje. Większość konsumentów (86%) uważa ją za istotną opcję. Nie wszyscy są jednak skłonni do niej dopłacać. Zrobiłoby to 41% badanych, a wśród pokolenia Baby Boomers jedynie 32%.

Dostawy w określonych przedziałach czasowych

Jeżeli dostawa ma być następnego dnia, najlepiej jakby miała określone przedziały czasowe. 63% konsumentów nie chce czekać na oczekiwać na dostawę. Jeżeli rzeczywisty czas dostawy nie zgadza się z tym przewidywanym, jest to dla konsumentów bardzo frustrujące.

52% badanych stwierdziło, że woli zamawiać w sklepach, które oferują 60-minutowe „okna dostawy” (np. 15-16). W takiej sytuacji mogą zaplanować zakupy dzień wcześniej i zarezerwować konkretny przedział godzinowy. Dzięki temu kurier ich nie zaskoczy ani nie zastanie zamkniętych drzwi.

Dostawy na drugi dzień oferuje większość internetowych supermarketów. Gdzie zrobić zakupy?

Śledzenie statusu zamówienia

Czas dostarczenia przesyłek nie jest jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze sklepu online. Istotne są również inne kwestie, które wpływają na doświadczenia zakupowe konsumentów. Jedna czwarta badanych w pierwszych pięciu priorytetach dotyczących dostawy umieściła możliwość śledzenia zamówienia w czasie rzeczywistym.

73% uważało taką funkcję za na tyle istotną, że mogłaby przesądzić o wyborze sklepu czy formy dostawy. Taka opcja okazała się szczególnie ważna jeżeli chodzi o dostawę produktów technologicznych. Często z tą funkcją spotykamy się również w przypadku aplikacji q-commerce takich jak Glovo czy Wolt, które pozwalają na obserwowanie ruchów kuriera na żywo.

Q-commerce przyszłością?

Cały czas trwają dyskusje nad przyszłością q-commerce (rynku dostaw ekspresowych). Niektórzy uważają, że nie ma odpowiednio dużego zapotrzebowania na tego typu usługi i niewiele osób chce do nich dopłacać. Inni uważają, że ta część rynku będzie tylko rosnąć w siłę.

Okazuje się, że młodsi konsumenci cenią sobie przede wszystkim wygodę, a szybkie tempo życia powoduje, że dostawy jeszcze tego samego dnia stają się dla nich oczywistością. Czy to trend, który zostanie z nami na długo?

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(0)