Ranking silnych marek z Lidlem, ale bez Biedronki: Co wyróżnia najlepszych detalistów?


26.03.2024
Julia Walczak
0
ostatnia aktualizacja: 26.03.2024

Spis treści

  1. Jakie sklepy najchętniej odwiedzają Polacy?
  2. Co wyróżnia najsilniejsze marki? Stawiają na omnichanell

W najnowszej edycji rankingu OC&C Retail Proposition Index 2023 swoją pozycję ugruntowało dwóch gigantów: Allegro i Nike. Co ciekawe znalazła się w nim jedna spożywcza sieć handlowa.

W ostatnim czasie walka pomiędzy Lidlem a Biedronką staje się coraz bardziej zacięta. Jak sieci poradziły sobie w corocznym rankingu silnych marek? Jakie cechy wyróżniają najlepszych detalistów?

Jakie sklepy najchętniej odwiedzają Polacy?

W badaniu Retail Proposition Index 2023 wzięło udział ponad 42 tys. konsumentów z 9 krajów na świecie, z czego ok. 2,5 tys. w Polsce. To ich wysokie oceny pozwoliły Allegro drugi rok z rzędu zająć pozycję lidera wśród najlepiej postrzeganych firm handlowych w Polsce. Miejsce wicelidera utrzymała marka Nike, zaś na trzecim miejscu znalazł się Adidas. Różnice pomiędzy tymi trzema brandami były minimalne i wynosiły niewiele ponad 1 pkt w łącznej ocenie poszczególnych sklepów. Na kolejnych miejscach zestawienia znajdują się: Rossmann, Empik, IKEA, Lidl, Hebe i 4F. Tegoroczny TOP 10 rankingu zamyka platforma zakupowa Zalando.

„W ostatnich latach obserwujemy, że zestawienie najlepiej ocenianych przez konsumentów marek jest relatywnie stabilne. W obliczu wielu wydarzeń mających miejsce na świecie, które tworzą klimat niepewności, klienci nie szukają rewolucyjnych zmian, ale skupiają się na podstawach. Dzisiaj, wyraźniej niż kiedykolwiek, widzimy, że to zaufanie, bezpieczeństwo, jakość obsługi, ale też dopasowanie ofert są dla kupujących najważniejsze. Sprzedawcy, którzy będą umacniać fundamenty swojego biznesu, zyskają przewagę na konkurencyjnym rynku w najbliższych miesiącach” – komentuje Bartek Krawczyk, Partner w OC&C Strategy Consultants.

Spożywcze sieci handlowe w rankingu silnych marek

Lidl po raz kolejny jest jedyną spożywczą siecią handlową, która znalazła się w rankingu OC&C Retail Proposition Index. Firma jest w pierwszej dziesiątce silnych marek nieprzerwanie już od 2015 roku. Tym razem spadła z miejsca czwartego na siódme.

W historii rankingu (oprócz Lidla) pojawiły się takie sieci spożywcze jak: Biedronka, Alma i Kaufland. Dwie ostatnie zagościły w pierwszej dziesiątce tylko po jednym razie. Biedronka pojawiała się tam od 2014 do 2017 roku.

Zobacz gazetkę promocyjną Biedronki. Co znajdziemy taniej?

OC&C Retail Proposition Index, mat. prasowe

Najlepsze programy lojalnościowe: Zooplus, Biedronka, Frisco

Rola programów lojalnościowych rośnie w szczególności w przypadku kategorii produktów o wysokiej częstotliwości zakupów (jak artykuły spożywcze czy artykuły dla zwierząt). Wśród pięciu najlepiej ocenianych znalazły się programy:

Programy lojalnościowe były przede wszystkim doceniane za: dostęp do cen tylko dla członków, personalizowane rabaty i możliwość zbierania punktów lojalnościowych.

Zobacz jakie są najlepsze internetowe sklepy zoologiczne

Co wyróżnia najsilniejsze marki? Stawiają na omnichanell

Eksperci przewidują, że w 2024 roku w handlu będą królować: omnichanell, budowanie lojalności, wyróżniający się model biznesowy oraz uwzględnienie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. To właśnie te elementy strategii były najbardziej cenione przez konsumentów w 2023 roku.

Chociaż pierwsze miejsce w rankingu ponownie zajęło Allegro (czyli platforma działająca wyłącznie online), to firmy, które sprzedają za pomocą różnych kanałów – cieszą się największym zaufaniem klientów.

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(0)