Pracownicy Lidla z kamerami na ubraniach. Ta sieć zrobiła to jako pierwsza


13.11.2023
Julia Walczak
2
ostatnia aktualizacja: 13.11.2023

Spis treści

  1. Kamery na ubraniach: Walka z kradzieżą sklepową i agresją w stronę pracowników
  2. Project Pegasus
  3. Prywatność konsumentów: Jak o nią zadbać?

Od wiosny 2024 roku wszyscy pracownicy Lidla w Wielkiej Brytanii mają być wyposażeni w kamery przypięte do ubrania. To pierwsza sieć, która wprowadza taki standard we wszystkich placówkach. Inwestycja będzie kosztować ponad 2 mln funtów.

Chociaż kamery przymocowane do uniformów pracowniczych są już obecne w niektórych sklepach, Lidl jest pierwszą siecią, która wprowadzi to rozwiązanie we wszystkich swoich placówkach w Wielkiej Brytanii. Celem takiego działania ma być zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i konsumentów oraz walka z kradzieżami.

Kamery na ubraniach: Walka z kradzieżą sklepową i agresją w stronę pracowników

„Chociaż nasze sklepy to zazwyczaj bezpieczne środowiska, przestępstwa detaliczne mają wpływ na całą branżę. Nasza inwestycja w dostępność kamer noszonych na ubraniach we wszystkich sklepach sieci jest tylko jednym ze sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa naszym współpracownikom i konsumentom.” – powiedział Szef Lidl Wielka Brytania, Ryan McDonnell.

Kamery mają być zabezpieczeniem w przypadku wszystkich incydentów agresywnych zachowań wobec pracowników sklepów i przypadków kradzieży sklepowej. To odpowiedź na rosnącą skalę przestępstw w handlu na terenie Wielkiej Brytanii.

Sprawdź gazetkę Lidla i korzystaj z okazji

Więcej przestępstw w sklepach

Według British Retail Consortium Crime Survey 2023 liczba przypadków przemocy w lokalach handlowych wyniosła w latach 2021/22 średnio 867 dziennie. To prawie dwa razy więcej niż w latach 2019/20. Z danych wynika, że ponad 10% pracowników branży doświadczyło jakiejś formy przemocy lub nękania.

Wzrosła też skala kradzieży. Odnotowano około 8 milionów takich incydentów w ciągu roku. Łączny koszt kradzieży wyniósł prawie 1 mld funtów. Nic dziwnego, że sieci handlowe starają się jak mogą, żeby zapobiec rosnącej skali przestępstw. W ciągu roku na działania prewencyjne wydano około 722 mln funtów. Lidl na samo zaopatrzenie pracowników w kamery wyda 2 mln funtów.

Project Pegasus

W zeszłym miesiącu Lidl stał się członkiem projektu Pegasus, partnerstwa biznesowo-policyjnego, którego celem jest połączenie uprawnień organów ścigania z wiedzą branżową w celu zwalczania poważnej i zorganizowanej przestępczości detalicznej.

„Niezbędne jest, aby branża zjednoczyła się w celu znalezienia nowych i innowacyjnych sposobów zwalczania zorganizowanej przestępczości detalicznej w Wielkiej Brytanii” – mówi Ryan McDonnell.

Zobacz też jak korzystać z aplikacji Lidl Plus i co możesz na tym zyskać

Prywatność konsumentów: Jak o nią zadbać?

Bezpieczeństwo pracowników i konsumentów sieci handlowych jest oczywiście najważniejsze. Ale jak chronić ich prywatność? Czy Lidl może nagrywać swoich klientów? Niektórym to rozwiązanie wydaje się zaczerpnięte wprost z książki Orwella.

Lidl zapewnia jednak, że wszyscy pracownicy sieci zostaną przeszkoleni w taki sposób, żeby chronić prywatność konsumentów. Nie wiemy jeszcze w jaki sposób mają to robić.

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(2)

Iwona

Tez uważam ze przesadzają

Maciek

To chyba lekka przesada… najpierw pracownicy zaczęli rozmaiwac ze sobą przez słuchawki zamiast zajmować się klientem, a teraz maja jeszcze nagrywać co się dzieje