Amazon wycofuje się z technologii typu „chwyć i idź”. Co zawiniło?


06.04.2024
Julia Walczak
0
ostatnia aktualizacja: 06.04.2024

Spis treści

  1. „Just Walk Out” znika z części sklepów Amazon Fresh
  2. „Po prostu wyjdź”: Co poszło nie tak?

Amazon, amerykański gigant e-commerce, wycofuje technologię „Just Walk Out” z szeregu swoich sklepów spożywczych. Zamiast tego w lokalach handlowych Amazon Fresh mają pojawić się inteligentne wózki zakupowe. 

Technologia „Just Walk Out” pozwala na zrobienie autonomicznych zakupów, bez konieczności podchodzenia do kasy. Początkowo została okrzyknięta przyszłością handlu, teraz Amazon wycofuje ją z części sklepów. Co się stało?

„Just Walk Out” znika z części sklepów Amazon Fresh

W związku z modernizacją sieci lokali handlowych, Amazon Fresh zamierza zrezygnować z technologii „chwyć i idź” w części swoich sklepów – poinformował w wywiadzie dla The Information Tony Hoggett, starszy wiceprezes Amazon ds. sklepów spożywczych.

Technologia Amazona „Just Walk Out” pozwala klientom na wejście do sklepu po zeskanowaniu dłoni (z pomocą technologii Amazon One), aplikacji lub wprowadzeniu danych karty kredytowej/debetowej. Kamery i czujniki wagi wykrywają wybierane przez daną osobę produkty i dodają je do rachunku. Wystarczy tylko wyjść ze sklepu i zabrać ze sobą zakupy.

W jakich supermarketach online najlepiej zrobić zakupy?

Inteligentny wózek Dash Cart, Amazon, mat. prasowe

Teraz 40 sklepów Amazona zastąpi to rozwiązanie inną technologią, pozwalającą na autonomiczne zakupy. Amerykański gigant stawia na inteligentne wózki sklepowe Dash Cart, które pozwalają na samodzielne skanowanie produktów w trakcie robienia zakupów.

„Po prostu wyjdź”: Co poszło nie tak?

Dlaczego technologia, która miała okazać się hitem nie „wypaliła”? Problemów jest kilka. Za najważniejszy z nich trzeba uznać niedopasowanie usługi do współczesnych potrzeb konsumenta i rodzaju sklepu, jakim jest Amazon Fresh.

Okazało się, że klienci poszukują obecnie innych rodzajów udogodnień takich jak: możliwość bieżącego śledzenia rachunku w trakcie zakupów. Odpowiedzią na te potrzeby może być wykorzystanie autonomicznych wózków zakupowych, ale zdecydowanie nie technologia „grab and go”. Właśnie w taki sposób Amazon argumentuje swoją decyzję o częściowym wycofaniu się z projektu.

Jakie aplikacje q-commerce są najlepsze? Zobacz ranking

„Chwyć i idź” sprawdza się w mniejszych sklepach

Chociaż technologia nie sprawdziła się w sklepach Amazon Fresh, bardzo dobrze działa w mniejszych placówkach convenience typu Amazon Go. Wychodząc ze sklepu nie zobaczymy łącznej wartości naszych zakupów, możemy to sprawdzić dopiero po finalizacji transakcji. To duży minus w przypadku większych zakupów spożywczych, robionych w supermarkecie.

W ostatnich latach wrażliwość konsumentów na cenę znacznie wzrosła. Częściej wybierają sklepy, biorąc pod uwagę ceny produktów, okazje i rabaty. W takich okolicznościach technologia „grab and go” wydaje się wyjątkowo nietrafiona – przynajmniej w większych supermarketach.

W Polsce podobne rozwiązanie typu „chwyć i idź” jest wykorzystywane przez Żabkę w sklepach autonomicznych Żabka Nano. Wydaje się, że jest ono w tym przypadku dużo lepiej dopasowane do docelowego klienta, który wpada do sklepu po jeden lub parę produktów czy jakąś przekąskę i bardziej ceni sobie wygodę niż ceny produktów.

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(0)