Żegnaj Tesco, witaj Netto!


10.07.2020
Anna Piotrowska
0
ostatnia aktualizacja: 26.03.2023

Spis treści

  1. Sieć Netto przejmuje markę Tesco
  2. Dlaczego Tesco opuszcza Polskę?
  3. Jakie zmiany zainicjowało Tesco?
  4. Netto – kto stoi za marką, która przejmuje Tesco?

Mamy złą informację dla klientów Tesco. W ciągu najbliższych 18 miesięcy brytyjska sieć całkowicie zniknie z Polski, a jej miejsce zajmą sklepy duńskiej marki Netto. O kłopotach Tesco głośno było już od kilku lat, a działające w Polsce sklepy od jakiegoś czasu zmniejszały zarówno swoją powierzchnię, jak i asortyment. Jak to się stało, że z naszego kraju zniknie charakterystyczne czerwono-niebieskie logo? I co stanie się z ponad 300 mniejszymi i większymi marketami Tesco?

Sieć Netto przejmuje markę Tesco

Obecnie w Polsce działa jeszcze ponad 300 sklepów pod marką Tesco. Zdecydowaną większość z nich,
bo aż 301 placówek, a także dwa centra dystrybucji oraz główną siedzibę firmy, przejmie Salling Group A/S, czyli właściciel duńskiej sieci Netto. Do Salling Group zostanie także przeniesionych około 7000 dotychczasowych pracowników Tesco. Wartość tej transakcji to około 900 mln zł.

Netto nie zdecydowało się jednak na przejęcie około 19 hipermarketów Tesco, zwłaszcza tych największych. Co się z nimi stanie? Możliwe, że zostaną przejęte przez inne sieci spożywcze lub zostaną sprzedane inwestorom, którzy będą mieli inne plany na zagospodarowanie tej przestrzeni.

Natomiast przejęte przez Netto placówki zostaną przekształcone w sklepy typu Netto 3.0. Jest to koncept ulepszonego dyskontu, przypominający wystrojem estetykę skandynawską, w którym klienci znajdą poszerzony asortyment. Zmiany te nastąpią w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Czy wiesz, jak działa aplikacja Netto? Przeczytaj nasz artykuł o tym, jak nowa aplikacja Netto pozwoli klientom na oszczędności.

 

Dlaczego Tesco opuszcza Polskę?

Kłopoty Tesco zaczęły się już kilka lat temu. Sieć ta w okresie swojej największej świetności zarządzała w Polsce około 455 mniejszymi i większymi marketami, jednak od 2015 systematycznie likwidowała sklepy
i przeprowadzała zwolnienia grupowe. Było to wynikiem rosnącej konkurencji ze strony modernizujących się dyskontów, które z każdym miesiącem przyciągały do siebie więcej klientów.

Trzeba także przyznać, że Tesco nie zawsze trafiało z inwestycjami w nowe sklepy. Część lokalizacji okazywała się zupełnie nierentowna, ale sieć nie chciała ich zamykać z przyczyn wizerunkowych. Do tego doszedł zakaz handlu w niedziele, co dodatkowo pogłębiło problemy Tesco.

Z czasem sieć zaczęła nie tylko likwidować poszczególne sklepy, ale i zmniejszać jeszcze działające placówki i dostępny w nich asortyment. To tylko przyśpieszyło odpływ klientów do konkurencyjnych dyskontów
i supermarketów. W rezultacie sieć podjęła decyzję o całkowitym wyjściu Tesco z Polski.

Gdzie zrobisz najtańsze zakupy spożywcze online? Sprawdź to w aktualnym Rankingu Supermarketów Online.

 

Jakie zmiany zainicjowało Tesco?

Choć z marką Tesco musimy się definitywnie pożegnać, warto przypomnieć, jaki miała ona wpływ na rozwój supermarketów w Polsce. Przede wszystkim sieć trafiła do Polski już w 1995 roku, przejmując trzy lokalne sieci supermarketów na Dolnym i Górnym Śląsku oraz w Małopolsce. Następnie nie tylko otwierała kolejne sklepy pod swoim szyldem, ale i przejmowała kolejne sieci spożywcze.

Co ciekawe, Tesco już w 2012 roku uruchomiło usługę zakupów spożywczych przez internet, dostępną w wielu dużych miastach w Polsce (więcej informacji o tym, gdzie i kiedy zrobimy e-zakupy spożywcze, przeczytasz w tym artykule). Kolejną innowacją było wprowadzenie kas samoobsługowych, a także usługi Scan&Shop. Pozwalała ona na skanowanie artykułów na specjalnych skanerach w trakcie zakupów, dzięki czemu nie trzeba było wykładać ich przy kasie.

Aktualną gazetkę promocyjną Netto znajdziesz tutaj.

 

Netto – kto stoi za marką, która przejmuje Tesco?

Prawie wszystkie sklepy Tesco trafią pod skrzydła wywodzącej się z Danii marki Netto, która obecna jest
w Polsce od 1995 roku. Do czasu przejęcia Tesco Netto posiadało ponad 383 sklepów oraz 3 magazyny dystrybucyjne, zatrudniając w nich ponad 5000 osób. Po zakończeniu transakcji szyld Netto z charakterystycznym terierem szkockim Scottie znajdzie się na ponad 700 sklepach w całej Polsce.

 

Anna Piotrowska

Komentarze użytkowników

(0)