kontakt@topspozywcze.pl

Czy supermarkety internetowe stanowią zagrożenie dla zakupów w tradycyjnych sklepach?

Czy supermarkety internetowe stanowią zagrożenie dla zakupów w tradycyjnych sklepach?

zakupy online a tradycyjne sklepy spożywcze

Jak wygląda rynek e-zakupów spożywczych w Polsce? Ile średnio wydajemy w supermarketach online na takie artykuły? Czy sklepy oferujące produkty spożywcze przez Internet wyprą z rynku tradycyjne hipermarkety i dyskonty? O przyszłości branży e-grocery w Polsce opowiadał prezes Frisco.pl [1].

Branża zakupów spożywczych online w Polsce

Choć branża supermarketów online w Polsce systematycznie się rozwija, to sprzedaż artykułów spożywczych online wciąż stanowi zaledwie 1% całkowitej polskiej sprzedaży FMCG. Wprawdzie nieco lepiej wygląda sytuacja sieci spożywczych w Warszawie, gdzie udziały internetowych sklepów spożywczych stanowią około 4% całości sprzedaży, to wciąż jest to mniej, niż wynosi średnia światowa, czyli 6,3%.

W samej Warszawie i okolicach około 10% mieszkańców regularnie zaopatruje się w artykuły spożywcze w sklepach internetowych. Stanowi to około 40% całkowitego handlu żywnością w Polsce. Taka dysproporcja nie powinna nas jednak dziwić, ponieważ w pozostałych regionach Polski dostępność sklepów oferujących zakupy spożywcze online jest dużo mniejsza.

Wprawdzie ostatnio sieć Carrefour rozszerzyła opcję dostaw zakupów spożywczych na całą Polskę, ale dotyczy to tylko i wyłącznie artykułów, które nie wymagają chłodzenia.

Kto najczęściej korzysta z e-zakupów spożywczych w Polsce?

Jak pokazują dostępne dane, w sklepach spożywczych online zaopatrują się przede wszystkim Warszawianie z trzech segmentów:

  • rodziny z dziećmi do lat 7,
  • pary bez dzieci,
  • rodziny z dorosłymi dziećmi, niemieszkającymi z rodzicami.

Klienci sieci Frisco wydają średnio 300 zł i kupują około 60 produktów w ramach jednorazowych zakupów.

Zakupy spożywcze online przez telefon czy komputer?

Dokonując zakupów spożywczych online, klienci korzystają albo z urządzeń mobilnych, albo komputerów stacjonarnych. Prawie połowa konsumentów wykorzystuje w tym celu smartfony nawet raz w tygodniu.

Z kolei około 30% klientów sieci Frisco robi internetowe zakupy spożywcze poprzez aplikację mobilną sklepu lub mobilną wersję strony www. Między innymi z tego względu Frisco wprowadziło możliwość głosowego składania zamówień.

Czy supermarkety online zastąpią sklepy stacjonarne?

Zakupy przez internet to codzienność dla coraz większej części polskiego społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że sklepy spożywcze online całkowicie wyprą z rynku tradycyjne sklepy stacjonarne. Zdaniem prezesa Frisco.pl branża e-zakupów ma raczej stanowić ich uzupełnienie, pod warunkiem, że zaczną one oferować takie usługi jak na przykład dostawa tego samego dnia.

Przyszłość branży zakupów spożywczych online w Polsce

Frisco regularnie inwestuje w rozwój e-zakupów spożywczych w Polsce, choć na razie skupia się na kompleksowej obsłudze konsumentów z Warszawy i okolic. Niewykluczone jednak, że z czasem zakupy przez internet na Frisco.pl zrobią także mieszkańcy Poznania, Katowic, Krakowa czy Trójmiasta.

➡ Sprawdź kody rabatowe Frisco

Ponadto sieć niedawno otworzyła nowoczesny magazyn pod Warszawą, który dzięki wysokiej automatyzacji pozwoli jej na co najmniej czterokrotne zwiększenie skali działalności. Poza tym Frisco pracuje nad budową pozytywnego customer experience poprzez skracanie czasu realizacji zamówienia.

Dodatkowo Frisco stara się oferować swoim klientom jak najlepszej jakości produkty spożywcze i szeroki wybór asortymentu. Stąd oferta produktów bio, wegańskich, bez laktozy, bez glutenu czy pochodzących od lokalnych dostawców.

Prezes Frisco podkreśla także rolę e-grocery w ochronie środowiska. Jeden samochód dostarczający zamówienia pod drzwi klienta zastępuje około 70 wyjazdów czy wyjść do sklepów, a co za tym idzie, przyczynia się do zmniejszenia zanieczyszczeń w miastach.

Choć zakupy spożywcze online stają się coraz bardziej popularne, to nie wyprą one z rynku sklepów stacjonarnych. Nie oznacza to jednak, że takie sieci jak Frisco nie wpłyną na charakter sprzedaży i obsługi klienta w sklepach tradycyjnych. Jednak, jeśli dzięki temu niezbędne zakupy zrobimy szybciej i taniej, to ostatecznie, jako konsumenci tylko na tym skorzystamy.

[1] Wywiad z Jackiem Palcem dla serwisu HandelExtra.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *