Mleko zwykłe czy odtłuszczone? Naukowcy obalają mity


09.07.2024
Julia Walczak
0
ostatnia aktualizacja: 09.07.2024

Spis treści

  1. Mleko pełnotłuste i odtłuszczone: Jaka jest różnica?
  2. Mity dotyczące pełnotłustego mleka
  3. Mleko odtłuszczone: Czy jest zdrowe?

„Pij mleko, będziesz wielki”. Znacie to hasło reklamowe? Przez lata wierzyliśmy, że mleko jest synonimem zdrowia. Później przekonano nas, że wysoka zawartość tłuszczu w tym napoju może być szkodliwa. Właśnie dlatego mleko odtłuszczone przez długi czas uważano za dużo zdrowszą opcję. Okazuje się jednak, że prawda wcale nie jest taka oczywista.

Przez dziesięciolecia zalecano spożywanie przede wszystkim odtłuszczonych produktów mlecznych (ze względu na niższą zawartość tłuszczu i kalorii). W ostatnim czasie wiele badań zdaje się jednak negować takie patrzenie na rzeczywistość. Pełnotłuste mleko może być równie zdrowe, a pod niektórymi względami nawet zdrowsze niż mleko z niższą zawartością tłuszczu. Dlaczego? Co pokazują naukowcy?

Mleko pełnotłuste i odtłuszczone: Jaka jest różnica?

Na sklepowych półkach możemy znaleźć mleka różnych producentów i o różnej zawartości tłuszczu. Jakie mleko jest uważane za pełnotłuste? To taki produkt, który zawiera około 3,5% tłuszczu (czyli naturalną zawartość tłuszczu w mleku krowim).

Oprócz mleka pełnotłustego wyróżniamy też mleko półtłuste (1.5-2%) i odtłuszczone (0-0,5%). W przypadku takich produktów spora część tłuszczu jest usuwana w trakcie procesu produkcji. Sprawia to, że takie mleko jest mniej kaloryczne. Nadal zawiera jednak białko, węglowodany i niektóre witaminy.

Sojowe, ryżowe czy migdałowe? Które mleko roślinne najlepsze?

Mity dotyczące pełnotłustego mleka

Przez lata wokół mleka krążyło bardzo wiele mitów (zarówno tych o jego „magicznym”, jak i szkodliwym działaniu). Twierdzono, że może mieć negatywny wpływ na serce i przyczyniać się do nadwagi i otyłości ze względu na zawartość tłuszczy nasyconych. Mleko odtłuszczone wydawało się w tym kontekście remedium na te problemy. Eksperci do spraw żywienia zapewniali, że zawiera w sobie wszystkie cenne składniki, które znajdziemy w tradycyjnym mleku, a do tego nie powoduje tycia.

Aktualna wiedza naukowa potwierdza jednak, że tłuszcze zawarte w pełnotłustym mleku nie są tak szkodliwe, jak wcześniej sądzono, a nawet mogą nieść ze sobą dodatkowe korzyści dla zdrowia. Część badań sugeruje nawet, że to właśnie dzieci spożywające mleko chude są bardziej narażone na nadwagę, niż te spożywające pełnowartościowy produkt.

Mit: Tłuszcze nasycone w mleku pełnotłustym są szkodliwe dla zdrowia serca

Eksperci zakładali, że tłuszcze zawarte w mleku mają negatywny wpływ na zdrowie. Tłuszcze nasycone zwykle przyczyniają się do zwiększania poziomu choresterolu, który jest jednym z czynników ryzyka dla rozwoju chorób serca. Okazuje się jednak, że dotychczasowe badania temu zaprzeczają. Spożycie tłuszczów mlecznych nie jest związane ze zwiększonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych.

Mit: Mleko odtłuszczone dostarcza tyle samo składników odżywczych

Mleko pełnotłuste może być równie zdrowe, a w niektórych przypadkach nawet zdrowsze niż odtłuszczone. Pełnotłuste mleko dostarcza więcej witamin takich jak witamina A, D i K2, które są lepiej wchłaniane w obecności tłuszczu. Zawartość tłuszczu w mleku pozwala na lepsze przyswajanie tych składników.

Mleko pełnotłuste i odtłuszczone różnią się też zawartością kwasów Omega3, które są związane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, jak poprawa zdrowia serca i mózgu. Im więcej tłuszczy ma w sobie szklanka mleka, tym więcej kwasów Omega3 zawiera.

Cold brew i iced coffee: Czym się różnią?

Mit: Pełnotłuste mleko prowadzi do otyłości

Popularnym przekonaniem jest, że mleko odtłuszczone jest lepszym wyborem dla osób próbujących schudnąć. Badania pokazują jednak, że spożywanie pełnotłustych produktów mlecznych może być związane z mniejszym ryzykiem przyrostu masy ciała i otyłości w porównaniu z mlekiem odtłuszczonym.

Niektóre badania sugerują, że tłuszcze mleczne mogą nawet sprzyjać uczuciu sytości, co może pomóc w kontroli wagi. Okazało się m.in., że spożycie pełnotłustego mleka (w przypadku dzieci) prowadziło do zmniejszonego ryzyka otyłości. Potwierdziło to również inne badanie, przeprowadzone na dorosłych kobietach. Zwiększone spożycie pełnotłustych produktów mlecznych również w tym przypadku wiązało się z niższym ryzykiem przyrostu masy ciała.

Mit: Mleko pełnotłuste zwiększa ryzyko chorób metabolicznych

Spożycie pełnotłustych produktów mlecznych nie zwiększa ryzyka chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca typu 2 czy otyłość.W niektórych przypadkach pełnotłuste produkty mleczne mogą mieć neutralny lub nawet pozytywny wpływ na zdrowie metaboliczne. Okazuje się, że spożywanie takiego mleka może zapobiegać powstawaniu takich chorób jak:

  • Zespół metaboliczny – wiele badań wskazuje, że picie pełnotłustego mleka może wiązać się z mniejszym ryzykiem wystąpienia zespołu metabolicznego, który zwiększa ryzyko chorób serca, udaru i cukrzycy typu 2;
  • Cukrzyca typu 2 w jednym dużym badaniu osoby z najwyższym poziomem kwasów tłuszczowych pochodzących z produktów mlecznych we krwi miały o 44% mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę. Potrzeba jednak jeszcze kolejnych badań, że w pełni potwierdzić takie działanie.

Mleko odtłuszczone: Czy jest zdrowe?

Czy są sytuacje, w których warto wybierać mleko odtłuszczone? Czy ono również jest zdrowe? Tak, mleko odtłuszczone nie jest złym produktem. Zawiera mniej kalorii, ale podobną ilość białka, dlatego może sprawdzić się u osób, które są na bardzo niskokalorycznej diecie.

Wbrew pozorom mleko odtłuszczone zawiera również całkiem sporo mikro i makroelementów takich jak wapń (nawet więcej niż mleko pełnotłuste), fosfor, potas, czy różne witaminy. Wybierając mleko dla siebie weź pod uwagę swoją historię zdrowotną, zapotrzebowanie kaloryczne oraz styl życia. Pamiętaj, że kluczem do zdrowia jest zbilansowana dieta i odpowiednia ilość aktywności fizycznej.

Julia Walczak
Redaktorka i copywriterka. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(0)