Kolejne sieci handlowe wycofują swoje reklamy z TV Republika


05.01.2024
Julia Walczak
0
ostatnia aktualizacja: 06.01.2024

Spis treści

  1. Skandaliczne słowa Jana Pietrzaka
  2. Kontrowersje TV Republika: Odpowiedź reklamodawców

Kontrowersyjne wypowiedzi na temat migrantów, które pojawiły się w ostatnim czasie na antenie telewizji Republika, rozpoczęły falę krytyki. Popularne marki wycofują swoje reklamy z tej stacji. Zrobiły to między innymi: Ikea, Żabka, Pyszne.pl, Tarczyński i Carrefour. Lidl i Kaufland na razie bez reakcji.

Skandaliczne słowa Jana Pietrzaka

W środę (3.01) przez media społecznościowe przelała się fala krytyki pod adresem firm, których reklamy pojawiają się w TV Republika. Powodem tej obywatelskiej mobilizacji były skandaliczne wypowiedzi Jana Pietrzaka na antenie telewizji. Satyryk powiedział, że w Polsce jest dużo miejsca dla migrantów w barakach w Auschwitz, Majdanku czy w Treblince.

Oburzenie wzbudziła też ksenofobiczna wypowiedź Marka Króla, byłego redaktora naczelnego „Wprost”. Na pytanie o to co należy zrobić z migrantami w Polsce, odpowiedział: „Jest prosty sposób. Należy im założyć czipy, jak się pieskom zakłada, a taniej jest oczywiście numery na lewej ręce wytatuować i wtedy łatwo się ich znajdzie”.

Kontrowersje TV Republika: Odpowiedź reklamodawców

Na odpowiedź wezwanych do tablicy reklamodawców nie trzeba było długo czekać. Seria wpisów z oskarżeniami na platformie X (dawniej Twitter) sprowokowała serię komunikatów prasowych. Kolejne firmy zaczęły wycofywać swoje reklamy z TV Republika.

Jako pierwszy zareagował mBank, który momentalnie wstrzymał emisję reklam w Republice, informując, że nie wspiera działalności stacji. Decyzję o zakończeniu współpracy bardzo szybko podjęła również IKEA, która poinformowała o tym 3 stycznia na swoich mediach społecznościowych. Jak podają Wirtualne Media w ostatnim czasie w TV Republika aktywnie reklamowali się też m.in. Orlen, Lidl, Carrefour, Kaufland czy Wedel. Nie wszyscy skomentowali sytuację.

Zobacz gazetki promocyjne najpopularniejszych sieci sklepów spożywczych

zrzut ekranu, platforma X

Firmy nie wiedziały o emisji reklam w TV Republika

W wielu oświadczeniach firm pojawia się informacja, że nie były świadome tego, że ich reklamy są emitowane w telewizji Republika. „Sprawdziliśmy z domem mediowym Wavemaker, który w naszym imieniu odpowiada za zakup czasu reklamowego w mediach. Okazało się, że Tv Republika od niedawna jest częścią pakietu stacji tematycznych, oferowanych przez Polsat. Pakiet kupuje się w całości, zatem nie byliśmy świadomi zmiany oferty. Od jutra nie będzie już naszych reklam w Tv Republika.” – napisała IKEA na platformie X.

Podobna informacja ukazuje się w oświadczeniach innych firm m.in. Żabki „Spoty emitowane obecnie są konsekwencją włączenia TV Republika do większego pakietu nabytego w Biurze Reklamy Polsat Media, które jest oficjalnym brokerem reklamowym TV Republika.” – pisze firma. Dodaje też, że zakup aktualnie emitowanych kampanii miał miejsce jeszcze w ubiegłym roku.

Żabka wycofa reklamy w TV Republika

Na temat emisji reklam w telewizji Republika wypowiedziała się również Żabka. W oświadczeniu nie znajdziemy jednak konkretów na temat terminu wycofania reklam z emisji. Żabka pisze „Rozumiemy, że stacje telewizyjne nie mają kontroli nad wypowiedziami gości w programach na żywo, ale nawet w takiej formule tego typu treści powinny spotkać się z natychmiastową reakcją dziennikarzy i kierownictwa stacji. W przypadku braku takich działań, nie będziemy kontynuować współpracy marketingowej, ponieważ marka Żabka nie chce być utożsamiana z treściami fundamentalnie przeciwstawnymi jej wartościom.

Carrefour rezygnuje z emisji reklam

Kolejną z sieci handlowych, której zwrócono uwagę na to, że jej reklamy pojawiają się w telewizji Republika, był Carrefour. 4 stycznia firma napisała, że „sprawdza sytuację ze swoim domem mediowym”. Dzień później doczekaliśmy się oficjalnego komunikatu.

„Kampania, której ułamek spotów reklamowych naszej sieci pojawił się w TV Republika, jest częścią większego pakietu reklamowego stacji tematycznych oferowanych od niedawna przez telewizję Polsat, a który kupiliśmy jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Sprzeciwiając się jednak narracji prezentowanej przez TV Republika w ostatnim czasie, podjęliśmy decyzję o natychmiastowym wycofaniu emisji naszych spotów reklamowych z tej telewizji” – napisał Carrefour w oświadczeniu.

Sprawdź ranking internetowych supermarketów spożywczych. Który wybrać?

zrzut ekranu, platforma X

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(0)