Jak sklepy starają się usprawnić zakupy spożywcze online?


05.11.2019
Anna Piotrowska
0
ostatnia aktualizacja: 26.03.2023

Spis treści

  1. Dlaczego warto robić zakupy spożywcze online?
  2. Co zniechęca Polaków do zakupów spożywczych przez internet?
  3. Pozytywne zmiany w dostarczaniu zakupów spożywczych online

Polacy już dawno pokochali zakupy internetowe. Co jednak ciekawe, ciągle niewielu z nas kupuje w ten sposób artykuły spożywcze. Dostępne dane pokazują, że w sieci wydajemy zaledwie 1% sumy, jaką całościowo przeznaczamy na produkty spożywcze i chemiczne. Jednak prognozy są optymistyczne. Z czasem coraz częściej będziemy decydować się na zakupy za pomocą komputera, tabletu czy aplikacji mobilnej, zamiast wybierać się do sklepów stacjonarnych.

Dlaczego warto robić zakupy spożywcze online?

Kupując produkty pierwszej potrzeby przez internet, oszczędzamy czas i pieniądze. Korzyści, jakie płyną z tej formy zakupów, są doskonale znane przede wszystkim młodym konsumentom. Jak pokazują badania, z zakupów spożywczych online korzystają głównie osoby w wieku od 25 do 34 lat, które zamieszkują aglomeracje miejski i uzyskają dochód wyższy niż przeciętne zarobki.

Nie powinno nas to dziwić. Po pierwsze, supermarkety online oferują swoje usługi przede wszystkim w większych miastach. Po drugie, wyższe dochody zazwyczaj przekładają się na bardziej intensywny dzień pracy, co utrudnia tradycyjne zakupy w sklepach stacjonarnych. Po trzecie to właśnie młodsi konsumenci są oswojeni z ideą zakupów online.

Co zniechęca Polaków do zakupów spożywczych przez internet?

Sieci supermarketów online regularnie sprawdzają trendy zakupowe swoich klientów. Jak wynika z badań przeprowadzanych przez Carrefour, ponad połowa klientów, którzy decydują się na zakupy produktów pierwszej potrzeby online, robi to, aby uniknąć tłumów w sklepach stacjonarnych w godzinach szczytu.

A dlaczego klienci rezygnują z zakupów spożywczych online? Na to pytanie również odpowiedzieli respondenci sieci Carrefour. Cześć osób zniechęca się do zakupów spożywczych przez internet z powodu zbyt wysokich kosztów dostawy oraz barku dostawy produktów jeszcze tego samego dnia. Do tego dotychczasowi klienci narzekają, że zakupy zamówione przez internet często docierają do nich z opóźnieniem. Z kolei duża grupa konsumentów zadeklarowała, że zdecyduje się na taką formę robienia zakupów spożywczych, jeśli supermarkety wprowadzi opcję dwugodzinnego terminu dostawy towarów kupionych przez internet.

Pozytywne zmiany w dostarczaniu zakupów spożywczych online

Wydaje się, że sklepy oferujące zakupy spożywcze online z dostawą do klienta, biorą sobie powyższe uwagi do serca. Na przykład sieć supermarketów Carrefour (sprawdź kody rabatowe Carrefour) mocno stawia na rozwój własnych platform internetowych, które uproszczą zakupy spożywcze online i zachęcą klientów do korzystania właśnie z tej formy zakupów.

Jednak dużo dzieje się również po stronie niewidocznej na co dzień dla klientów. Carrefour Zakupy Codzienne testuje m.in. optymalne planowanie tras kierowców z uwzględnieniem analizy sytuacji na drodze w czasie rzeczywistym. Dzięki temu do każdego klienta zakupy trafią w wybranym przez niego przedziale czasowym, bez względu np. na korki podczas godzin szczytu.

Do tego dochodzi jeszcze poszerzenie kanałów dystrybucji. Już dziś zakupy spożywcze online możemy odebrać samodzielnie w wybranych sklepach, mogą one zostać dostarczone na podany przez nas adres lub do wybranego lodówkomatu.

Czy zakupy spożywcze przez Internet przyciągnął do siebie kolejnych klientów? Z pewnością, zwłaszcza że największe sklepy robią co w ich mocy, aby spełnić oczekiwania swoich konsumentów.

Anna Piotrowska