Czy zakupy online wspierają zdrowe nawyki żywieniowe?


04.07.2023
Julia Walczak
1
ostatnia aktualizacja: 04.07.2023

Spis treści

  1. Miejsce zakupów, a zdrowa żywność
  2. Impulsywne zakupy online vs w supermarkecie
  3. Jak zakupy spożywcze online wpływają na wybór zdrowej żywności?

Mobilny handel żywnością staje się coraz bardziej popularny, a zakupy spożywcze przez Internet z roku na rok robi coraz więcej Polaków. Zadaliśmy sobie pytanie: jaki wpływ na podejmowanie zdrowszych nawyków żywieniowych może mieć rozwój rynku e-grocery?

Miejsce zakupów, a zdrowa żywność

Supermarkety nie są postrzegane jako miejsca promujące niezdrowe jedzenie. Mimo to znajdujemy w nich różne produkty, niektóre bardzo przetworzone i bogate w cukier i inne szkodliwe substancje. Marketing tego typu żywności może prowadzić do podejmowania impulsywnych decyzji. Widząc produkt na półce lub czując jego zapach klient może nie być w stanie oprzeć się pokusie.

Sklepy z żywnością są zaprojektowane tak, żeby zmaksymalizować ich zysk. Czeka tam na nas wiele pułapek, które mogą doprowadzić do podjęcia niechcianych decyzji: zaczynając od sposobu ułożenia produktów, aż po rozpylane zapachy i reklamy wizualne. Techniki marketingowe często odwołują się do naszych emocji i oddziałują podświadomie, dlatego tak ciężko im się oprzeć.

Impulsywne zakupy online vs w supermarkecie

Dokonując zakupu stoimy przed dylematem: wybrać opcję związaną z pragnieniem długiego i zdrowego życia (np. sałatkę) czy opcję bardziej kuszącą, która da nam chwilę przyjemności (np. czekoladę).

To jaką decyzję podejmiemy zależy w dużym stopniu od naszej samokontroli. Wybór zdrowej opcji jest utrudniony, kiedy jesteśmy wodzeni za nos od jednej półki z chipsami, do drugiej z alkoholem. Dlatego zakupy online mogą pomóc utrzymać nasze zdrowe postanowienia!

Zobacz też:

Ranking supermarketów internetowych

Jak zakupy spożywcze online wpływają na wybór zdrowej żywności?

Badanie przeprowadzone przez zespół naukowców (Huyghe, Verstraeten, Geuens, Kerckove) potwierdziło przypuszczenia, że klienci, robiący zakupy spożywcze przez Internet, rzadziej kupują pod wpływem impulsu. Podejmowali oni decyzje bardziej zgodne z ich długofalowymi celami.

Zdjęcie produktu nie wywołuje takiej reakcji jak jego fizyczna prezentacja. Klient kupuje więc mniej i rozważniej. Nie ma tendencji do kierowania się impulsami i obietnicą szybkiej przyjemności.

 

 

Julia Walczak
Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka kuchni wegetariańskiej i ekologii. Dla TopSpozywcze.pl goni za najświeższymi newsami z branży. Uwielbia pisać o zdrowym żywieniu, nowych technologiach i zrównoważonym rozwoju.

Komentarze użytkowników

(1)

Marlena

Nigdy na to tak nie spojrzałam, ale rzeczywiście robiąc zakupy online i nie widząc masy produktów kupuję mniej i zdrowiej. Tk się opłaca