kontakt@topspozywcze.pl

Już prawie 15% Polaków robi zakupy spożywcze online

Już prawie 15% Polaków robi zakupy spożywcze online

zakupy online raport GUS

Wolisz zamówić zakupy na obiad przez internet zamiast osobiście wybrać się do sklepu? Skorzystałaś z zakupów spożywczych online przynajmniej raz w 2019 roku? W takim razie należysz do grupy 14,3% Polaków, którzy również zamawiali artykuły spożywcze za pośrednictwem komputera. A przynajmniej tak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.

Rosnąca popularność zakupów spożywczych online

Choć z zakupów przez internet Polacy korzystają od dawna, to artykuły spożywcze wciąż wolimy kupować w sklepach stacjonarnych. Jednak jak pokazują opublikowane przez GUS dane, popularność e-zakupów spożywczych w polskim społeczeństwie nieustannie rośnie. W 2019 roku w ten sposób zrobiło zakupy aż 14,3% Polaków, co oznacza wzrost o prawie 3 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku.

Jeśli cofniemy się jeszcze dalej, do 2015 roku, to okaże się, że w ciągu ostatnich czterech lat liczba osób, które kupują w sieci żywność i kosmetyki, uległa podwojeniu z 7,1 do 14,3% w 2019 roku. Z jednej strony wynika to z faktu, że Polacy niejako oswoili się z zakupami przez internet jako takimi.

Z drugiej, coraz więcej sklepów oferuje zakupy spożywcze online, przez co są one bardziej dostępne. Poza tym nie możemy pominąć faktu, że taką ofertę posiadają również popularne sieci supermarketów, takie jak Auchan (Auchan Direct rabaty), Carrefour (Carrefour rabaty), Tesco czy E.Leclerc. A jeśli ktoś ceni sobie zakupy w ulubionym sklepie, to chętniej skorzysta z jego oferty również w wersji online.

To wszystko sprawia, że liczba osób, które zamawiają artykuły spożywcze przez internet, systematycznie rośnie. A biorąc pod uwagę nieustanny rozwój branży e-grocery w Polsce, zakupy spożywcze online będą coraz powszechniejsze.

Kto kupuje przez Internet?

Jeśli bliżej przyjrzymy się danym GUS-u, okaże się, że w 2019 roku jakiekolwiek zakupy przez internet zrobiła ponad połowa Polaków, czyli 53,9%, co przekłada się na ponad 15,7 mln osób. W ten sposób kupują przede wszystkim osoby w przedziale wiekowym: 25-34 lat (81,2% osób z tej grupy wiekowej), 16-24 lata (74,7%) oraz 35-44 lat (70%).

Z zakupów online korzystają przede wszystkim Polacy z wyższym wykształceniem (81,2% spośród osób z wyższym wykształceniem), a także osoby pracujące na własny rachunek (77,1%), pracujący (ponad 60%), a także uczniowie i studenci (73,1%). Z tej formy zakupów o wiele rzadziej korzystają bezrobotni (43,3%), rolnicy (34%) oraz emeryci i osoby bierne zawodowo (24,2%).

Największą popularnością cieszą się zakupy internetowe w dużych (61,8%) i małych miastach (54,2%). Jednak warto dodać, że odsetek osób z obszarów wiejskich, które także robią zakupy przez internet, nie jest dużo niższy (48,1%).

Co Polacy najchętniej kupują przez internet?

Warto podkreślić, że zakupy przez internet stają się coraz bardziej popularne nie tylko w odniesieniu do zakupów spożywczych. W sieci coraz częściej kupujemy artykuły z wszystkich przebadanych kategorii, czyli:

  • ubrania i sprzęt sportowy — wzrost z 22,9 do 37,1% (od 2015 do 2019),
  • wyposażenie domu – wzrost z 12,7 do 20,8%,
  • książki i czasopisma – wzrost z 7,4 do 10,6%,
  • sprzęt elektroniczny – wzrost z 6,6 do 10,4%,
  • sprzęt komputerowy – wzrost z 4,2 do 5,4%,
  • filmy i muzyka – wzrost z 3,1 do 4,9%,
  • bilety na imprezy kulturalne i sportowe – wzrost z 6,1 do 10,5%,
  • gry i oprogramowanie – wzrost z 3,5 do 5,1%,
  • wczasy, wycieczki, zakwaterowanie, bilety – wzrost z 7,2 do 10,9%.

Zakupom przez internet sprzyja coraz bardziej prokonsumencka postawa sklepów internetowych. Wiele z nich nie robi żadnych problemów ze zwrotami, a nawet oferuje bezpłatne usługi kuriera, który odbierze zwracany towar. Do tego dochodzi szybkość realizacji zamówień, które potrafią dotrzeć do kupującego nawet następnego dnia.

Oczywiście zakupy spożywcze przez internet mają swoje ograniczenia. Krótkie terminy przydatności niektórych artykułów oraz konieczność przechowywania ich w specyficznych warunkach, stanowią dla branży e-grocery spore wyzwanie. Jednak takie rozwiązania jak lodówkomaty czy samochody chłodnie z różnymi strefami temperaturowymi sprawiają, że widok kuriera dostarczającego produkty na obiad wprost do naszego domu, powoli staje się czymś całkowicie naturalnym.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *